I dag er det ikke længere nok bare at have en hjemmeside – det er mindst lige så vigtigt, at dit design er responsivt. Teknologien udvikler sig konstant, og her bliver du nødt til at følge med. I 2015 er den helt store trend responsivt webdesign – og det er med god grund. For et par år tilbage, brugte vi næsten udelukkende vores stationære eller bærbare computer til at gå på internettet samt at shoppe online, men i år bruger flere faktisk deres telefoner og tablets til at surfe og handle på nettet. Dette er en trend, der betyder at din hjemmeside skal være tilgængelig på mange forskellige platforme, og derved også mange forskellige skærmstørrelser – og her betyder det altså meget, om designet tilpasser sig skærmen, således at din hjemmeside ser godt ud på alle platforme.

design er responsivt

. Teknologien udvikler sig konstant, og her bliver du nødt til at følge med. I 2015 er den helt store trend responsivt webdesign – og det er med god grund. For et par år tilbage, brugte vi næsten udelukkende vores stationære eller bærbare computer til at gå på internettet samt at shoppe online, men i år bruger flere faktisk deres telefoner og tablets til at surfe og handle på nettet. Dette er en trend, der betyder at din hjemmeside skal være tilgængelig på mange forskellige platforme, og derved også mange forskellige skærmstørrelser – og her betyder det altså meget, om designet tilpasser sig skærmen, således at din hjemmeside ser godt ud på alle platforme.

Hvad responsivt webdesign kan gøre ved din hjemmeside

Med et responsivt design til din hjemmeside sørger udviklerne for, at du får et enkelt site som tilpasser sig, sådan at det fungerer lige godt på en telefon som på en almindelig laptop. Førhen designede man forskellige sider der passede til forskellige skærme, browsere, platforme samt styresystemer – det var dog tidskrævende og var som udgangspunkt en væsentligt dyrere løsning end responsivt design. Herunder finder du en liste med fem grunde til, at du bør vælge responsivt webdesign;

Forbedret brugeroplevelse

Dette er unægteligt den mest bemærkelsesværdige fordel ved responsivt design. Når det er implementeret, indstiller design og indhold sig selv, således at det er tilgængeligt fra alle platforme og skærmtyper. Det betyder, at din hjemmeside vil være lettere at navigere rundt på, og siderne vil være lettere at læse på langt flere forskellige enheder end førhen. Indholdet tilpasser sig, billederne skaleres og tekststørrelsen indstilles automatisk, så den passer til skærmen, hvorpå den læses. På den måde får den besøgende en optimal brugeroplevelse. Der er heller ingen grund til, at redirecte din side, hvis den læses på mobil eller tablet – her er nemlig kun én side, den passer til alle platforme, hvilket ligeledes bevirker, at siden loades væsentligt hurtigere med responsivt design end førhen.

Højere konverteringsrate

Får den besøgende en god oplevelse ifht. brugeroplevelse, så er der større chance for at det vil føre til højere konverteringsrate; flere læsere eller potentielle købere vil blive opmuntrede til at blive på siden i længere tid, surfe rundt for mere information – og potentielt også købe dit produkt. Statistikken viser også, at du vil opleve færre tilfælde af brugere der forlader din side uden at have klikket sig rundt på den. Den største grund til dette, er nemlig at siden ikke har en optimal brugeroplevelse. Hár du derimod en side med god brugeroplevelse, så vil de besøgende også i langt flere tilfælde besøge din side igen – og her er der igen mere potentielt salg at hente.

Mere effektiv SEO

Søgemaskineoptimering tager i forvejen utroligt lang tid – du bliver nødt til konstant at producere og opdatere med nyt indhold, foretage markedsundersøgelser samt opbygge troværdighed. Har et site ikke responsivt design, bliver det svært at følge med konkurrenterne ifht. SEO. Det er nemlig sådan, at de fleste websider og -shops, der ikke benytter sig af responsivt design, har to forskellige sider; en til mobile enheder og en til almindelige computere. Derved bliver virksomheden nødt til at implementere SEO på hver af siderne. Resultatet heraf er at der enten er dobbelt så meget arbejde end ved en side med responsivt design – eller at du er i farezonen og risikerer at blive bandlyst fra søgemaskinerne, hvis de opdager at du gør brug af duplicate content (samme indhold på to forskellige sider). Med responsivt design har du kun brug for et site, og derved er det lettere og mindre tidskrævende at udføre korrekt SEO.

Forbedret sideadministration

Med et responsivt design behøver du kun en side, hvilket betyder at du også kun har en kildekode. Skal der ændres noget, behøves det kun at blive ændret på denne ene platform. Det vil blive lettere og mindre tidskrævende at administrere dit indhold. Et enkelt system til at administrere indhold vil blive implementeret, og på den måde vil du kunne reducere mange faste udgifter, da det bliver lettere at styre din side på egen hånd.

Det bliver lettere at overvåge dit site

For at drive et website optimalt, er det nødvendigt at holde øje med, hvordan det klarer sig. Dette er en proces der bliver noget lettere, hvis du har implementeret et responsivt design. Med responsivt design er det nemlig kun nødvendigt at implementere analyseredskaber, som eksempelvis Google Analytics, på én enkelt side frem for to. Du behøver kun at analysere de besøgendes adfærdsmønster på en enkelt side, og du får præsenteret det hele i en enkelt report, hvilket igen gør det endnu lettere for dig at holde øje med din sides statistik.

2018-04-26T11:39:09+00:00